Mat inspiration!

08.04.2018

Det här med att ändra livsstil, matvanor och bryta gamla vanor kan ibland kännas svårt. Jag vill därför dela med mig av några tips, för att komma igång! Börja med små steg, tex genom att byta ut enstaka ingredienser i måltider du brukar äta.

- Gör din favorit matpaj, men byt ut ev mjölk mot valfri grädde. Du kan göra pajbotten på skivad rå sötpotatis, morot, eller palsternacka som du saltar, pepprar och ringlar lite olja över (förgrädda i 10 min). Du kan även blanda kokt ris med ägg som du breder ut i formen som botten. Gott och nyttigt!

- Gillar du färs? Skippa kött och halvfabrikat och mixa istället solrosfrön grovt. Tillaga på samma sätt som du brukar. OBS! Suger åt sig mycket vätska, så du behöver tillsätta mer än du brukar.

- Halvera eller ta helt bort vetemjöl när du bakar tex muffins, sockerkaka, pannkaka eller andra kakor. Tillsätt istället tex havremjöl och mandelmjöl. Det går att köpa i de flesta butiker idag. Du kan även göra eget mjöl genom att mixa mandel fint, eller mixa och ev sila havregryn. Istället för vitt socker kan du använda ekologiskt rörsocker, kokossocker, dadelsirap eller agavesirap.

- Gör egen mjölk! Blötlägg 1 dl havregryn i 1 liter vatten i en timme. Mixa och sila - klart! Du kan söta med lite honung eller agavesirap. Gryn massan som blir över kan du göra gröt på. På samma sätt kan du göra mjölk på pumpafrön, mandel, sesamfrön osv. Prova!

- Ugnsbaka palsternacka, sötpotatis eller morots stänger istället för färdiga pommes. Krydda efter smak och ringla över lite oliv eller rapsolja.

- Gör omelett i muffinsformar! Fyll 6 st muffinsformar med valfria grönsaker, tex majs och morot, spenat och fetaost, tomat och mozzarella. Vispa ihop 2 ägg med en skvätt valfri grädde, krydda med lite salt och peppar. Häll över äggblandningen över grönsakerna  och grädda i ugnen tills de blivit fasta. Perfekt som mellanmål, till frukosten eller som förrätt.

- Piffa till morgongröten! Krydda gröten med gurkmeja och kardemumma eller vaniljpulver och 1 tsk ekologisk kokosolja. Du kan även göra något som kallas "grötpinnar". Blanda 1 dl havregryn, 1 ägg, 1 tsk bakpulver, 1 dl kokosmjölk med 1/2 rivet äpple, 1 nypa vaniljpulver och kanel. Smörj en ugnssäker form med kokosolja, häll i blandningen och grädda i ca 20 min i 175 grader.

- Gör egna godisremmar! Gör en smoothie på valfria frukter och bär. Bred ut ett tunt lager på en plåt med bakplåtspapper och grädda i ugnen på ca 45 grader i ca 4-8 timmar. När smeten inte känns kletig är den klar. Låt svalna och skär i remsor.

- Baka bröd med gamla mjölsorter, tex dinkel, ölandsvete eller emmer. Finns att köpa på tex Stadsträdgården i Örebro eller Kvarnen i Glanshammar.

Lycka till!

Med kärlek

Michaela